اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

روزنامه «آرمان» در مطلبی پیرامون وضعیت محیط زیست و هوا نوشته است: شاید باران آلودگی ها را بشوید اما، تا اطلاع ثانوی هوای پایتخت آلوده است.

 ایرنا -  روز گذشته بار دیگر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد 117 در شرایط ناسالم قرار گرفت. «وحید حسینی» و دیگر مسئولان شرکت کنترل هوا برای چندمین بار است که در روزهای گذشته اخبار هشدار دهنده ای برای شهروندان تهرانی دارند.
 
آمارها حاکی از آن است که شهروندان تهرانی در تمامی روزهای هفته اخیر با معضل آلودگی هوا روبه رو بوده اند. اینکه خشکی ادامه پیدا می کند و آلودگی به کلانشهرها به ویژه تهران بازمی گردد، سناریوی تکراری چند سال اخیر است که هر ساله همزمان با شروع فصل سرما و ایجاد پدیده وارونگی هوا شدت می یابد.
 
مسئولان وزارت بهداشت نسبت به تبعات آلودگی برای شهروندان به ویژه سالمندان و کودکان هشدار می دهند و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران، استانداری و دیگر سازمان ها و نهادهای متصدی امر آلودگی نیز از نبود برنامه جامع و یکپارچه برای کنترل و کاهش آلودگی خبر می دهند. در این میان اما آنچه تکرار می شود آلودگی، افزایش بیماری و مرگ شهروندان است.


'صباالسادات حسینی' نویسنده این یادداشت می افزاید: آنطور که آمارها نشان می دهند هر ساله حدود چهار هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی جان خود را از دست می دهند. علاوه بر این، آلودگی هوا سبب تشدید بیماری های قلبی، تنفسی و افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان ها و بیماری های دیگر می شود .هر چند مسئله آلودگی هوا و لزوم تصمیم گیری های لازم در راستای بهبود آن بارها از سوی مسئولان تکرار شده است اما، همواره مسئولان چشم به آسمان دارند و امیدوارند بارندگی آلودگی را رفع کند. هر چند، در یک سال اخیر تمهیداتی از جمله جایگزین کردن بنزین بی کیفیت با بنزین استاندارد انجام شده است و مسئولان عنوان می کنند این کار تا حدی میزان آلودگی هوا را کاهش داده است، اما آلودگی هوا همچنان معضلی اساسی برای شهروندان کلانشهرها به ویژه تهرانی ها به حساب می آید.


* رودربایستی را کنار بگذاریم

روز گذشته با اعلام خبر ناسالم بودن هوا، وزیر بهداشت از افزایش بار بیماری های آلودگی هوا خبر داد. «سید حسن قاضی زاده هاشمی» تاکید کرد: یک نفر باید در این مورد تصمیم نهایی را بگیرد. در بحث آلودگی هوا باید رودربایستی ها را کنار بگذاریم و مشکلات را به گردن هم نیندازیم. کنترل آلودگی هوا در شهری به گستردگی تهران نیاز به مدیریت یکپارچه دارد و یک نفر باید در این مورد تصمیم نهایی را بگیرد.

به گزارش مهر به گفته او، در حال حاضر بار بیماری های ناشی از آلودگی هوا به اندازه ای شده که وزارت بهداشت قادر به پاسخگویی به میزان مراجعات در این خصوص نیست. در این میان اگرچه دستگاه های مختلف از جمله شهرداری و شورای شهر برنامه های خوبی برای کنترل آلودگی هوا دارند، ولی مدیریت شهری در این حوزه باید تولیت واحدی داشته باشد.

یک عضو شورای شهر تهران در این باره به آرمان می گوید: بحث آلودگی هوای شهر تهران یک شبه به وجود نیامده است که بتوان آن را یک شبه پایان داد؛ این اقدام مسئله ای ساختاری و زیرساختی دارد که باید به آن پرداخته شود و این امر به خودی خود زمانبر است. «محمد حقانی» ادامه می دهد: بحث آلودگی هوا و دلایل این آلودگی دو مطلب است.نخست، وسایل نقلیه و دیگری تاسیسات گرمایشی و سرمایشی و کارخانه ها و... است. مشکل اصلی ما در این است که حمل و نقل عمومی شهرها متناسب با جمعیت شهرها نیست و زیرساخت های آن با یکدیگر مطابقت ندارد. این عضو شورای شهر تهران تصریح می کند: در چند وقت اخیر با توجه به خشکسالی های موجود، ریزگردهایی ایجاد شده است که با توجه به بی برنامگی ما در ایجاد مراتع و نگهداری آن، حاصلخیزی خاک ها از بین رفته است. این ریزگردهای که وارد شهر می شوند بسیاری از آنها برون مرزی است. او بیان می کند: عدم وجود یک مدیریت واحد برای از بین بردن آلودگی هوا از ضعف های موجود در کشور است طوری که خیلی از نهادهای مربوطه مشکل را گردن نهادهای دیگر می اندازند و علت را از آنان جویا می شوند.

او در پایان خاطرنشان می کند: شهر تهران به علت جمعیت زیاد خود کشش لازم را برای استفاده از منابع زیرزمینی و طبیعی ندارد و باید در این رابطه تمهیداتی اتخاذ شود.


* آلودگی و خودروهای فرسوده

از سوی دیگر بحث نوسازی خودروهای فرسوده، همچنان چالش اصلی آلودگی هوای تهران به شمار می رود و تاکنون برنامه ای برای حل این مشکل در نظر گرفته نشده است. در روزهای ابتدایی اعلام وضعیت هشدار آلودگی هوا سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در حال حاضر 70 هزار خودروی فرسوده در شهر تهران تردد می کنند، اعلام داشت: هر خودروی فرسوده 20 برابر خودروی نو آلودگی تولید می کند.

از سوی دیگرفرماندار تهران در این زمینه اظهار داشت: میزان آلاینده های هوا نسبت به سال گذشته بر اساس براوردها وضعیت بهتری داشته است ولی قانع کننده نیست. «عیسی فرهادی» با اشاره به اینکه دولت به دنبال افزایش کیفیت سوخت در کلانشهرها است گفت: در شهر تهران یک میلیون خودروی فرسوده تردد دارند که آلایندگی های آنها چندین برابر است و باید از رده خارج شود. با شرایط فعلی باید بخشی از کمربندی های تهران به جاهایی دورتر از پایتخت منتقل شود و در منازل نیز از سوخت به درستی استفاده شود. کاهش آلودگی هوا محقق نمی شود تا هنگامی که تمامی دستگاه ها و با کمک مردم همکاری لازم را داشته باشند.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در این زمینه از تصویب قانون از دور خارج کردن خودروهای فرسوده در سال گذشته خبر می دهد. «مهرداد بائوج لاهوتی» در این زمینه به آرمان می گوید: بحث آلودگی ها در کشورما 80 درصد به خودروها و لزوم استانداردسازی آنها مربوط می شود. از سویی ما شاهد زیاد شدن تردد خودروهای شخصی در سطح شهرها و اهمال کاری در زمینه حمل و نقل عمومی هستیم که لازم است در کنار فرهنگ سازی برای تردد با وسایل حمل و نقل عمومی، امکانات بیشتری به این بخش اختصاص داده شود. بر اساس طرحی که در مجلس تصویب شد قرار بود 75 درصد عبور و مرورها با وسایل حمل و نقل عمومی انجام شود و فقط 25 درصد ترددها با خودروهای شخصی صورت پذیرد که این مسئله برعکس شده است و ما هر روزه شاهد تردد خودروهای تک سرنشین در خیابان های پایتخت هستیم.

او ادامه می دهد: از سوی دیگر با وجود تصویب شدن طرح لزوم از دور خارج کردن خودروهای فرسوده از سوی مجلس هنوز سازمان محیط زیست که متصدی اجرای این امر است در این زمینه اقدامی نکرده است و در حالی که ما شاهد مرگ و میر شهروندانمان در اثر آلودگی هستیم باید از سازمان محیط زیست پرسید که در از دور خارج کردن خودروهای فرسوده مراعات چه کسانی را می کند؟ این نماینده مجلس با بیان اینکه تمام خودروهای ما قرار بود تا پایان قانون برنامه چهارم مجلس استاندارد یورو4 را اخذ کنند، خاطرنشان می کند: هنوز حتی در اخذ استاندارد یورو2 نیز مشکلاتی وجود دارد. همچنین در بحث خودروهای فرسوده در حدود 8000 خودرو پیکان فقط به شکل تاکسی در شهر تردد دارند که این خودروها حداقل 4برابر خودروهای استاندارد گاز تولید می کنند و موتورسیکلت هایی که در بیشتر شهرها تردد دارند سوختشان غیر استاندارد بوده و بسیار بیشتر از میانگین های مطرح شده در یورو 4 است.همچنین سوختی که در اکثر خودروهای ما استفاده می شود غیراستاندارد است.بنابراین لازم است به جای ابراز نگرانی و همدردی متولیان سلامت جامعه پاسخگو باشند که چرا قانونی که مدت زیادی از تصویب آن می گذرد هنوزعملیاتی نشده است؟

تاریخ خبر: 28/08/1393

مطالب مرتبط :

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 3 آذر 1393برچسب:آلودگی هوا,تهران,خودروهای فرسوده,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.